Portal Rasmi Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah - CIDOS

Portal Rasmi Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah - CIDOS


Unit Keusahawanan

Posted: 11 May 2014 06:13 PM PDT

Pengenalan

Unit Keusahawanan bertindak sebagai penggerak utama dalam meningkatkan tahap inovasi, kreativiti dan daya saing sesebuah negara. Ia telah diakui sebagai pemangkin kepada pembangunan ekonomi di Malaysia. Untuk merealisasikan misi dan visi Dasar Pembangunan Keusahawanan Institusi Pengajian Tinggi, Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah telah menubuhkan Unit Keusahawanan pada yang mana objektif utama ditubuhkan adalah untuk memberi peluang kepada pelajar berjinak-jinak dalam dunia perniagaan. Program yang diatur oleh Unit Keusahawanan ini bertujuan memberikan pendedahan asas kepada para pelajar supaya lebih ramai usahawan berjaya dilahirkan di dikalangan graduan politeknik. Oleh itu, dengan wujudnya unit ini, ia dapat menarik minat pelajar-pelajar untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya.

Fungsi / Peranan

Unit Keusahawanan memainkan peranan untuk mendidik serta mendedahkan pelajar tentang ilmu-ilmu berkaitan keusahawanan. Melalui aktiviti yang dirancang, ianya mampu menarik minat pelajar untuk berkecimpung dalam bidang keusahawanan serta mampu melahirkan lebih ramai usahawan muda khususnya di kalangan graduan politeknik.

Antara aktiviti Unit Keusahawanan adalah :
1. Kursus Asas Keusahawanan
2. Bengkel Penyediaan Rancangan Perniagaan & Idea Perniagaan
3. Lawatan Perniagaan
4. Kem Jati diri Keusahawanan
5. Bengkel Pembangunan Usahawan
6. Bengkel Kemahiran keusahawanan
7. Dialog Bersama Usahawan Berjaya

CISEC ( Collaboration, Industrial Services and Employment Centre )

Posted: 19 Apr 2014 04:42 PM PDT

Pengenalan

Pada tahun 2010, CISEC telah ditubuhkan di Politeknik sebagai penambahbaikan kepada CISC dengan fungsi asal kepada empat teras utama iaitu Kajian Pengesanan Graduan dan Alumni, Khidmat Penasihatan Kerjaya dan Pendidikan Lanjutan, Perancangan dan Persediaan ke alam pekerjaan, serta perhubungan industri dan penempatan.

Fungsi / Peranan CISEC

  • Memudahkan jaringan dan kolaborasi di antara Politeknik dengan Industri
  • Menyediakan perkhidmatan dan maklumbalas terhadap keperluan industri terutama yang melibatkan kolaborasi dan penempatan kerja graduan
  • Meningkatkan kebolehpasaran dan kebolehdapatan kerja graduan politeknik
  • Meningkatkan kadar bekerja graduan politeknik
  • Menyediakan khidmat penasihatan kerjaya, perancangan dan persediaan graduan ke alam pekerjaan

Carta Organisasi CISEC